Blekksprut
og krabbe, Sinsen, 1. mai 2012 klokken 12.56.
I går fråtset jeg i mat, øl og vin. Så i dag måtte det en
solid trimtur til, en milelang en. Søtten varmegrader og sol fra skyfri himmel.
Stor oppslutning om første mai, hørte jeg på radio. Det har nok med
utøyatragedien å gjøre. Bjølsen – Sinsen
– Bryn – Godlia – Oppsal - rundt Nøklevann - langs Østensjøvannet – Bryn –
Sinsen – Bjølsen. På Sinsen lå en vannpytt. I vannpytten lå en krabbe. Ved
siden av lå en blekksprut. Jeg plasserte blekkspruten i vannpytten ved siden av
krabben, så tok jeg tok bilde av dem. I vannet ser man speilbildet av trær og
sol. Da jeg kom tilbake til stedet,
klokken fem over fem, var dyrene borte.
7. mai
2012, nisse, Sandakerveien, ved gamle Sagene bad.
På vei til arbeidet fikk jeg øye på denne nissen. Jeg
fotograferte den flere ganger og valgte det bildet der de gamle
industribygningene ved elva var opplyst mens nissen satt i mørket. Nisser,
tusser og troll er mørkets skapninger. Da jeg gikk hjemover etter arbeidet, var
nissen borte.
Betraktninger om bakgrunn...
Dette
er et kjedelig lekedyr, en gul ring med hode, ører og
nøytralt smil. Først fotograferte jeg bare dyret. Kjedelig. Så fotograferte jeg
det sammen med mine egne føtter. Joggesko på føttene. Kveldstur i 23 grader og
sol klokken sju om kvelden. Bedre, men fremdeles kjedelig. Så kom ei jente
syklende oppover gata, og jeg visste at hun skulle være i bakgrunnen. Hadde jeg
visst det ett sekund før, hadde jeg også fått med meg hodet hennes.I virkeligheten er ingenting i forgrunnen og ingenting i bakgrunnen. For Gud er kanskje ingenting før eller etterpå heller, men alt i samme øyeblikk. For meg er jeg i forgrunnen og syklisten i bakgrunnen. For henne er hun selv i forgrunnen og mannen som fotograferer i bakgrunnen.
Et fotografi er aldri helt sant eller objektivt, for det er alltid et visst utdrag av verden. I de foregående bildene har jeg vel tenkt bakgrunn i større eller mindre grad, noen ganger har jeg lagt dyret til rette for å få en bedre bakgrunn. Her tenkte jeg bakgrunn mer enn før, nettopp fordi dyret var så kjedelig i seg selv.
Lever
man i dramatiske tider kan man selv være kjedelig. Jeg tenker på to spesifikke
filmkarakterer som i seg selv ikke er noenting. De er bare noe gjennom
bakgrunnen som de trer frem fra. Forrest Gump, Zelig. Kanskje Tintin også. ”Den
ukjente soldat” er alle og ingen, og han kan være ingen fordi han lever i den
mest dramatiske av situasjoner, krigen. I bildet her måtte dramatikken rundt
dyret økes, fordi dyret var så kjedelig.
Et
fotografi er som sagt et utdrag av verden. Også når bildet er tatt tilfeldig er
det et utdrag. I Lars von Triers film ”Direktøren for det hele” styres kameraet
av en datamaskin. Utsnittene blir deretter, av og til blir kontorlandskapets
yuccapalme hovedfiguren i bildet. De egentlige hovedpersonene kommer i
bakgrunnen.
I
de store stream-of-conciousness-romanene beskriver forfatterne tusenvis av
detaljer over korte tidsspenn. I ”Ulysses” beskrives ett døgns
hverdagshendelser over tusen sider. Likevel gir romanene bare et utsnitt av
virkeligheten. Virkeligheten selv er for stor til å beskrives i det hele tatt.
Kanskje kommer ikke ”Ulysses” og ”På sporet av den tapte tid”, eller for den
saks skyld Knausgård, en gang nærmere noen ”sannhet”.
Kanskje
er det de få verkene som skifter fokus fra forgrunn til bakgrunn som kommer
nærmest sannheten. Mamma snakker for tiden om den svenske filmen ”Sanger fra
annen etasje”, hun snakker særlig om at det hele tiden foregår ting i
bakgrunnen. Men fokus er på forgrunnen.I Tom Stoppards teaterstykke ”Rosencrantz and Guildenstern are Dead” gjør forfatteren to bifigurer fra Hamlet til hovedpersoner. De er i fokus og Hamlet kommer inn fra sidelinjen som biperson. Kanskje er det verdens beste teaterstykke. Vel. Det synes jeg i dag, i morgen har jeg nok forandret mening.
I dagens fotografi må den hodeløse syklisten ansees som hovedpersonen. Det kjedelige dyret i forgrunnen er bifiguren.
Men barnet som eier dyret elsker kanskje dyret sitt.
...Altså: Bjølsen, 23. mai 2012, gult
lekedyr på gata.
XIX
27. mai 2012 klokken 15.36, kanin, Lillomarka
27. mai 2012 klokken 15.36, kanin, Lillomarka
XX
27. mai 2012 klokken 15.58, kanin,
Årvoll
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar